فقیر – بیچاره انجمن ایران فرهنگ اسلامی

فقیر – بیچاره: انجمن ایران فرهنگ اسلامی افغانستان افغانستان خانه ادبیات افغانستان جایزه ملک الشعرا بهار

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی همه ارکان کشور از پرونده اختلاف گازی دو کشور مطلعند ، تشریح شرح قرارداد گازی کشور عزیزمان ایران و ترکیه

مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران با بیان این که همه نهادهای نظارتی بالادست به طور کامل در جریان پرونده اختلاف گازی کشور عزیزمان ایران و ترکیه هستند، گفت

همه ارکان کشور از پرونده اختلاف گازی دو کشور مطلعند ، تشریح شرح قرارداد گازی کشور عزیزمان ایران و ترکیه

تشریح شرح قرارداد گازی کشور عزیزمان ایران و ترکیه / همه ارکان کشور از پرونده اختلاف گازی دو کشور مطلعند

عبارات مهم : ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران با بیان این که همه نهادهای نظارتی بالادست به طور کامل در جریان پرونده اختلاف گازی کشور عزیزمان ایران و ترکیه هستند، گفت: قراردادهای بین المللی درازمدت، را نمی توان به قراردادهای دیگر ارتباط داد.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا به واقع ترکیه در پرونده اخیر گازی برنده شده است است یا کشور عزیزمان ایران توانست به منافع خود دست یابد، گفت: ترکیه 2 ادعا را در پرونده اخیر مطرح کرده هست، نخست این که کشور عزیزمان ایران نمی تواند مقدار گاز تعهد شده است را طبق قرارداد امضا شده است در سال 2005 تامین کند، دوم قیمت گاز طبیعی که کشور عزیزمان ایران به ما می فروشد گرانتر از گاز ارسالی از سوی دیگر کشورهاست.

همه ارکان کشور از پرونده اختلاف گازی دو کشور مطلعند ، تشریح شرح قرارداد گازی کشور عزیزمان ایران و ترکیه

وی افزود: البته هر 2 ادعای ترکیه بر مبنای بندهای قراردادی هست، یعنی طبق قرارداد 30 ساله ای که ما با این کشور داریم هر سه سال یکبار، 2 طرف می توانند اگر نوسان‎های غیرعادی در قیمت گاز ایجاد شد و بازار گاز دچار سقوط قیمت و یا زیاد کردن قیمت شد، فرمولی تازه اعمال کنند.

پرداخت نقدی بابت تعدیل قیمت گاز صادراتی به ترکیه در سال ۸۸

مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران در پاسخ به این که نخستین اعتراض ترکیه به این قرارداد چه بود، تصریح کرد: نخستین اعتراض ترک ها به سال 2009 میلادی باز می گردد، آن ها عنوان کردند که قیمت گاز کشور عزیزمان ایران گران است و باید در این باره تخفیف اعمال شود، آن ها به دادگاه داوری مراجعه کردند و توانستند 12.5 درصد قیمت گاز آن وقت را تخفیف بگیرند که مبلغی حدود یک میلیارد دلار می شد، البته این یک میلیارد دلار از محل قرارداد با ترکیه برداشت شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران با بیان این که همه نهادهای نظارتی بالادست به طور کامل در جریان پرونده اختلاف گازی کشور عزیزمان ایران و ترکیه هستند، گفت

معاون وزیر نفت با اشاره به این که کشور عزیزمان ایران در سال 1388 یک میلیارد دلار بابت اضافه دریافتی قیمت گاز صادراتی به ترکیه پرداخت کرد، ادامه داد: این مبلغ طی چند ماه به صورت نقدی در کل تسویه و به ترکیه پرداخت شد.

عراقی به مبنای شکایت ترکیه از کشور عزیزمان ایران در باره گرانی قیمت گاز اشاره کرد و گفت: قیمت گاز ارسالی کشور عزیزمان ایران به ترکیه در قرارداد دو طرف بر اساس فرمولی است که به شاخص های مختلفی بستگی دارد، یکی از شاخص هایی که ترکیه می تواند ادعا کند و به‎طور معمول نیز از همین ادعاهاست، قیمت گاز وارداتی ترکیه از کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: البته دلایل دیگری همچون روند صعودی یا نزولی قیمت های انرژی در داخل کشور ترکیه نیز وجود دارد که در این باره استدلال هایی نیز هست، ولی استدلال اخیری که آن ها ادعای 35 درصد تخفیف را داشتند این بود که ما گاز را از کشورهای دیگر ارزانتر وارد می کنیم و از آنجا که قیمت این سوخت پاک بسیار سقوط کرده و پایین آمده هست، کشور عزیزمان ایران هم باید قیمت گاز را از سال 2011 کم کردن دهد.

همه ارکان کشور از پرونده اختلاف گازی دو کشور مطلعند ، تشریح شرح قرارداد گازی کشور عزیزمان ایران و ترکیه

مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران با اشاره به این که قیمت گاز طبیعی مایع شده است (ال ان جی) در دنیا پایین آمده هست، افزود: آن ها با سند و مدرک ادعا کردند که قیمت گاز کشور عزیزمان ایران گرانتر از گاز وارداتی ترکیه از دیگر کشورهاست.

قرارداد گازی کشور عزیزمان ایران و ترکیه ربطی به کرسنت ندارد

مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران با بیان این که همه نهادهای نظارتی بالادست به طور کامل در جریان پرونده اختلاف گازی کشور عزیزمان ایران و ترکیه هستند، گفت

عراقی با اشاره به این که قرارداد گازی کشور عزیزمان ایران و ترکیه ارتباطی با دیگر قراردادها ندارد، تصریح کرد: قراردادهای بین المللی درازمدت هستند و هیچ ارتباطی به هم ندارند، شما نمی توانید قرارداد صادرات گاز به عراق را به صادرات گاز به ترکیه یا ترکمنستان و پاکستان ربط دهید.

وی ادامه داد: باید یاد بگیریم که قرار است کشور عزیزمان ایران هاب گازی شود، از این رو باید قراردادهای بین المللی مختلفی امضا کند و این قراردادهای بین المللی هیچگونه ارتباطی با هم ندارند و نخواهند داشت، هر قرارداد با خود آن قرارداد باید سنجیده شود، هیچگونه ارتباطی میان قرارداد گازی ترکیه و کشور عزیزمان ایران با کرسنت وجود ندارد.

همه ارکان کشور از پرونده اختلاف گازی دو کشور مطلعند ، تشریح شرح قرارداد گازی کشور عزیزمان ایران و ترکیه

مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران عنوان کرد: ترکیه‎ای‎ها در مرحله نخست طبق قرارداد باید طی یک اعلامیه ای به ما اعلام کنند که گاز طبیعی که شما به ما می دهید گران است و باید در قیمت ها بازبینی شود، البته در دولت قبل این اعلامیه داده شد و شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران نیز چند بار با آن ها مذاکره کرد.

عراقی افزود: در دولت قبل همکاران من در شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران تلاش‎های زیادی داشتند و بر اساس نظر مدیر جمهوری وقت حاضر شدند 10 درصد تخفیف گازی جهت ترکیه اعمال کنند تا عنوان وارد داوری نشود، ولی ترکیه با توجه به تجربه ای که داشت و همچنین با توجه به ادعاهایش راجع به سقوط قیمت های گاز در دنیا، ادعای بیشتری مطرح کرد که به‎طور طبیعی طبق قرارداد، عنوان وارد داوری شد.

وی گفت: در داوری نیز 2 ادعا را مطرح کردند، آن ها اعتقاد بودند عنوان باید در 2 دادگاه مختلف، یکی در باره بحث تامین نشدن به‎موقع حجم گاز تعهد شده است و دیگری نیز بحث گران بودن قیمت گاز پیگیری شود که مشاوران بین المللی ما این ادعا را رد کردند، مشاوران ما اعتقاد بودند که نخست، این یک عنوان است و در 2 دادگاه نباید مطرح شود، بنابراین هر دو آن ها در یک دادگاه مطرح شد.

پرونده اختلاف گازی کشور عزیزمان ایران و ترکیه به داوری رفته است نه دادگاه لاهه!

عراقی تصریح کرد: در دادگاه داوری نیز همان گونه که در قرارداد قید شده است است یک وکیل ما گزینش می کنیم و یک وکیل طرف ترکیه‎ای گزینش می کند، این دو وکیل، یک وکیل دیگری را باید گزینش کنند که در کشور سوئیس انجام شده است هست، البته روند این داوری آن چیزی که ترکیه انتظار داشت به هیچ وجه اتفاق نیفتاد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران عنوان کرد: در بخش نخست که بحث تامین گاز پایدار بود و ترکیه نیز 25 درصد ادعای خسارت کرده بود و از سال 2005 ادعا داشتند، 100 درصد به نفع شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران رای داده شد و در این مورد هیچ خسارتی داده نشد.

وی گفت: در ارتباط با قیمت گاز و تعدیل آن نسبت به بازار جهانی (Price Revision)، ادعای آن ها 35 درصد بود که آخر میان 13 تا 16 درصد تعیین شد و در نهایت نیز مقرر شد قیمت گاز کشور عزیزمان ایران 13.3 درصد از سال 2012 کم کردن یابد.

عراقی افزود: آن ها ادعای سال 2011 را داشتند که با استدلال هایی به 2012 تبدیل کردیم، از 2012 تا 2016 این چهار سالی را که ما در اصل پول گاز اولیه را گرفتیم، قیمت باید تعدیل شود و ما نیز باید مبلغ را برگردانیم، البته آن ها ادعایشان بر این بود که همه 1.9 میلیارد دلار را یک جا دریافت کنند که ما گفتیم تحت هیچ شرایطی چنین چیزی امکان پذیر نیست و پولی را که در این مدت چهار سال داوری (ICC) عنوان کرده که گرانتر بوده ما به مرور و به همین مقدار که دریافت کردیم برگردانیم.

وی ادامه داد: تنها راهی که داریم این است که مقدار گازی را که ارسال می کنیم از صورتحساب‎ها برگردانیم، اکنون 1.9 میلیارد دلار به یک میلیارد عوض کردن کرده به این معنا که در ظرف پنج تا 6 ماهه 900 میلیون دلار پرداخت شده است است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران با اشاره به این که در 6 ماه گذشته حدود 900 میلیون دلار از صورتحساب‎ها کم شده است است و این روند تا اوایل سال آینده ادامه دارد، افزود: این 30 میلیون مترمکعبی که به ترکیه صادر می شود در قبال پولی است که در گذشته دریافت شده، هم اکنون در حال کسر شدن است.

دستگاه‎های نظارتی بالادست فرآیندهای قراردادهای تجاری را زیر نظر دارند

عراقی با بیان این که تمام بندها و چگونگی انجام فرآیندها در قراردادهای تجاری از سوی دستگاه های نظارتی جهت حفظ منافع کشور بررسی می‎شود، گفت: اعلام بسیاری از قراردادهای تجاری در مطبوعات و ورود آنها به سیاست ممکن است در آینده بر علیه کشور استفاده شود.

وی افزود: حقایق باید به دستگاه های نظارتی و مجلس گفته شود، ولی مطرح کردن پرسشها امنیتی در سطح عمومی ممکن است به عنوان مدرک برعلیه ما در دادگاه های بعدی به کار گرفته شود؛ همانطور که در ICC، هزاران علت جهت گرانی گاز کشور عزیزمان ایران آوردند که خودتان در مطبوعات اعلام کردید، قیمت گاز صادراتی کشور عزیزمان ایران به ترکیه گران است و موارد بسیار دیگر.

منافع ملی در نهادهای ملی باید جستجو شود

معاون وزیر نفت با اشاره به این که هر موضوعی را نمی توان مطبوعاتی کرد، اظهار کرد: منافع ملی را تنها در نهادهای ملی باید جستجو کرد، همه پرسشها مربوط به امضای قراردادهای و تعاملات تجاری و همچنین موارد مربوط به ورود کشور عزیزمان ایران به تجارت جهانی گاز از جمله مواردی است که نمی توان در مطبوعات عنوان کرد.

وی راجع به دلشوره های مردم در مورد منافع ملی تصریح کرد: بعضی افراد ناآگاهانه تلاش در تخریب غرور ملی، روحیه و خوش حالی مردم دارند، در کشوری که همه امور از سوی ریاست جمهوری، مجلس، بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دستگاه های نظارتی کنترل می شود کدام آدم عاقلی می تواند باور کند که گاز مفت به کشور دیگری داده می شود!

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، باید خط قرمزهایی جهت روحیه مردم و منافع ملی داشته باشیم و بسیاری از این موارد را می توان پیگیری کرد ولی از طریق مراجع رسمی.

عراقی راجع به روند رأی صادرشده، ادامه داد: این پرونده روند بسیار موفقیت آمیزی را حدود چهار سال و در بدترین شرایط تحریم به گونه ای که فرستادن پول جهت وکلا روند مشکل داشت، طی کرد، روندی که شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران در این پرونده انجام داد بسیاری موفقیت آمیز بود و همه اقرار می کنند که به حداقل ممکن این رای به نفع کشور بود.

قیمت گاز در دنیا کم کردن یافته است

وی ادامه داد: ادعای 35 درصدی و 25 درصدی (60 درصد) به 13 درصد رسید که رای منطقی و درستی بوده است لیکن قیمت گاز در دنیا پایین آمده است و قیمت گاز بازهم کم کردن داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران با اشاره به این که این پرونده مشمول بر سه هزار صفحه دفاعیه می شود، اظهار کرد: همه مذاکرات و دفاعیات دو طرف در دادگاه همزمان ثبت شده است است و می تواند نمونه ای جهت افراد حقوقی در آینده باشد یا استادان در دانشگاه‎ها تدریس کنند.

عراقی ادامه داد: پرونده بسیار روند سخت، پیچیده و مسئله و در عین حال موفقیت آمیزی بود؛ وکلای خوبی گزینش شد بیش از صد جلسه با نهادهای متفاوت نظارتی (اطلاعات، شرکت بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کل کشور، امور حقوقی ریاست جمهوری و مجلس) برگزار شد و همه ارکان کشور و نهادهای نظارتی بالادست در جریان عنوان هستند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور عزیزمان ایران به گزینش وکلای بسیار خوب در این پرونده اشاره و تصریح کرد: همه ارکان کشور در جریان کامل این پرونده هستند و بیش از 100 جلسه در داخل کشور با نهادهای متفاوت از جمله معاونت حقوقی ریاست جمهوری، اطلاعات، بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و مجلس در این باره انجام شد.

قرارداد گازی کشور عزیزمان ایران و ترکیه یکی از عالی ترین قراردادهاست

معاون وزیر نفت راجع به این که در دوره ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی، قیمت گاز در این قرارداد منوط به قیمت نفت شد، افزود: قیمت گاز در دنیا فرمولی از پایه نفت و گاز است و به طور کلی همه قراردادهای دراز مدت به قیمت نفت مرتبط هستند. قرارداد صادرات گاز به ترکیه نیز هم اکنون یکی از عالی ترین قراردادهایی است که در چند سال گذشته امضا و تعادل در آن در نظر گرفته شده است است.

عراقی با اشاره به این که تأیید و نظارت بر امضای قراردادهای متفاوت در منطقه باید مشخص باشد، افزود: ما باید جهت هرچه بهتر اداره شدن کشور به قوه قضاییه، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور، اصل 90، مجلس، کمیسیون‎های انرژی اطمینان داشته باشیم.

وی با بیان این که جهت ورود به تجارت جهانی نباید به همه پرسشها با دید مشکوک نگاه کرد، گفت: فرآیند کار جهت ورود به تجارت جهانی مشخص است و دستگاه های نظارتی مربوطه باید بر امور نظارت داشته باشند وگرنه مطرح کردن بسیاری از موارد در محافل عمومی می تواند در بسیاری از موارد مدرکی علیه ما در دادگاه‎های دیگر باشد.

هیچ جای دنیا نیست که قراردادهای دراز مدت به دواری نرود، اختلاف قراردادی در همه کشورهای وجود دارد، اگر قیمت گاز به صورت غیر طبیعی اوج برود ما حق داریم ادعا کنیم، لیکن در قرارداد 30 ساله آمده است که در صورت نوسان‎های بالای قیمتی (بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت) دو طرف می توانند ادعا کنند، با دید مشکوک نمی توان وارد تجارت جهانی شد.

واژه های کلیدی: ایران | ترکیه | پرونده | دادگاه | قرارداد | گاز ایران | بندهای قرارداد | اخبار اقتصادی و بازرگانی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار